We zetten de poorten open.

We hebben de afgelopen periode toegewerkt naar de lancering van Dit is mijn Uitvaart. Voor slechts een euro per maand kun je, aan de hand van een aantal vragen, een kloppend uitvaartdossier bouwen met daarin al jouw wensen. Volgende maand gooien we de deuren open voor iedereen. En tot die tijd laten we een selecte groep gebruikers het systeem alvast in gebruik nemen.

Met het online uitvaartdossier van Dit is mijn Uitvaart willen we het bewustzijn over de eigen uitvaart stimuleren. Daarnaast prikkelen we de dialoog tussen verschillende generaties binnen families over de uitvaart.

Doordat uitvaartwensen worden gekoppeld aan tarieven in de markt hebben we als doel de aandacht voor de financiering van uitvaartkosten te vergroten. Hiermee lossen we een uitdaging op voor 1 op de 3 Nederlanders die niet kan inschatten wat de kosten van een uitvaart zijn, zo bleek uit Nibud onderzoek. Ook zullen we onze gebruikers gaan begeleiden bij het maken van keuzes rondom de uitvaart en de manier waarop zij dit financieren, middels een reeks artikelen.

Persoonlijk maak ik me veel zorgen over de staat van de uitvaartbranche. De markt is, ondanks dat de gehele wereld is veranderd, nog altijd traditioneel en moeilijk te doorgronden. En dat moet anders. Het is dan ook vanuit deze persoonlijke motivatie dat ik met een kleine groep ondernemers en specialisten Dit is mijn Uitvaart aan het bouwen ben.

Ik verlang naar een uitvaartbranche waarin de hele keten inzichtelijk is en iedereen de uitvaart krijgt die hij of zij wenst. Waarin kosten kunnen worden uitgelegd en er sprake is van een eerlijke marktwerking.